PhD position in Data Mining and Recommender System for Education : Towards a support system for academic guidance in higher education

Description du sujet

Ce projet de thèse contribue au projet national AILES et particulièrement à la mise en place d’un dispositif d’assistance à l’orientation des lycéens.   Le premier objectif de la thèse sera d’identifier les indicateurs liés au facteur influençant l’orientation et de collecter les données associées lors de suivi de cohortes de lycéens et d’étudiants de BAC-3 à BAC+2. Ce travail s’appuiera sur les résultats obtenus par les groupes de travail du projet AILES composés de lycéens, d’étudiants du supérieur, d’enseignants (secondaire et supérieur) et de professionnel de l’orientation. Le candidat sera intégré à ces groupes de travail et à la démarche Living Lab du projet AILES afin qu’il puisse réaliser au mieux l’identification et le recueil des données.    Le second objectif sera de proposer une approche de fouille de données pour exploiter au mieux les données liées à l’orientation en vue de faciliter leur utilisation pour les lycéens et leurs familles. Une démarche d’apprentissage des données collectées lors de suivi de cohortes de lycéens et d’étudiants de BAC-3 à BAC+2 représente une hypothèse de travail.    Le troisième objectif sera de concevoir un système de recommandation basé sur l’analyse des données liées au facteurs influençant l’orientation, des données liées à la vie étudiantes et les données relatives aux formations du supérieur. Ce système permettra d’accompagner les lycées dans leur démarche d’orientation en vue de baisser le taux d’échec en première année dans l’enseignement supérieur.

Research Work description

This PhD project contributes to the national AILES project and particularly to the implementation of a system of assistance in the orientation of high school students.

The first objective of the thesis will be to identify the indicators linked to the factor influencing orientation and to collect the associated data during the monitoring of cohorts of high school students and students from BAC-3 to BAC+2. This work will be based on the results obtained by the working groups of the AILES project composed of high school and university students, teachers (secondary and higher education) and guidance professionals. The candidate will be integrated into these working groups and into the Living Lab approach of the AILES project so that he or she can best carry out the identification and data collection. 

The second objective will be to propose a data mining approach to make the best use of guidance-related data in order to facilitate their use for high school students and their families. A learning approach to the data collected during the follow-up of cohorts of high school students and students from BAC-3 (College) to BAC+2 (University) represents a working hypothesis. 

The third objective will be to design a recommendation system based on the analysis of data related to factors influencing orientation, data related to student life and data related to higher education training. This system will make it possible to support secondary schools in their orientation process with a view to reducing the failure rate in the first year of higher education.
 

Research Laboratory and University 

UNIVERSITÉ DE LORRAINE

The subject will be carried out in collaboration with the laboratories LORIA and ERPI.
Link to the LORIA laboratory: https://www.loria.fr/
Link to the ERPI laboratory: https://erpi.univ-lorraine.fr/
Both laboratories are part of the University of Lorraine: https://www.univ-lorraine.fr/ 

 

Profile of the candidate

Master in Computer Science (or similar)
 

Application

Send your resume/CV, motivation letter and results of your master to davy.monticolo@univ-lorraine.fr
 

Dernière mise à jour : 16 octobre, 2020 - 09:10